Home / Linkbuilding

Linkbuilding

Linkbuilding beschrijft verschillende methoden die worden gebruikt om links van andere websites te maken. Dit betekent dat linkbuilding onderdeel is van de offpage-optimalisatie op het gebied van SEO. Het basisprincipe is om andere websites op verschillende manieren een zogenaamde backlink, een verwijzing naar hun eigen pagina, te laten maken. Sommige van de strategieën voor linkbuilding worden beloond door de zoekmachines, andere worden als negatief beoordeeld en gestraft. Het doel van linkbuilding is om zoveel mogelijk links te genereren, die door gebruikers en zoekmachines als hoogwaardig en nuttig worden beoordeeld om hun eigen pagina in de zoekmachine ranking te versterken en een beter netwerk te creëren. De kwaliteit van een link is afhankelijk van verschillende factoren.

Wat is een backlink?

Een backlink verwijst naar HTML-verwijzingen van de ene website naar de andere. De link was lange tijd een signaal voor een aanbeveling voor een aanbeveling die de linker van de gelinkte pagina uitsprak. Daarom was het gunstig voor websites om zoveel backlinks en dus zoveel aanbevelingen te krijgen.

De algoritmen van zoekmachines zijn grotendeels onbekend. Niettemin kan nu worden aangenomen dat een groot aantal backlinks niet langer doorslaggevend is voor een goede ranking. In plaats daarvan bepaalt de kwaliteit van de referenties nu of een website goed in de zoekresultaten wordt geplaatst. Daarom zijn backlinks van gerespecteerde, hoogwaardige en populaire sites waardevoller dan links van minder bekende of slecht beoordeelde sites.

Linkjuice

Zoekmachines kennen elke website een bepaalde waarde en kwaliteit toe. Om dit te doen, stellen ze verschillende factoren in die vertellen hoe betrouwbaar, hoogwaardig, populair, etc. een pagina is. Wat Google ooit zei in de zogenaamde PageRank is waarschijnlijk een nog complexer proces met verschillende factoren die de waarde van een pagina bepalen.

De waarde van een pagina kan via links gedeeltelijk worden overgedragen naar andere websites. Dit betekent dat websites linken via een aanbeveling die min of meer meetelt, afhankelijk van de kwaliteit van de pagina. Het vermogen waarmee deze waarde wordt overgedragen wordt vaak metaforisch aangeduid als link juice. Een pagina kan daarom een ​​deel van zijn link doorgeven aan een andere pagina via backlink: hoe hoger de kwaliteit van de pagina, hoe meer linkjuice deze verzendt en hoe meer linkjuice de gekoppelde pagina ontvangt. De hoeveelheid linkjuice dat wordt overgedragen is bovendien afhankelijk van de linkstructuur van de linkpagina: hoe meer links een pagina bevat, hoe minder linkjuice meestal per link wordt verzonden.

Om te voorkomen dat een zoekmachine een link en zijn linkjuice voor de rangorde overweegt, kunnen webmasters een nofollow-tag gebruiken. Een nofollow-tag geplaatst in de HTML vertelt de zoekmachine dat deze link niet moet worden gevolgd, dus het mag geen linkjuice overdragen. Webmasters kunnen zo voorkomen dat de linkjuice van hun site verloren gaat.

Linkprofiel

Het linkprofiel van een webpagina geeft aan hoeveel backlinks een pagina heeft, welk type ze zijn, waar ze vandaan komen, welke ankerteksten worden gebruikt en waar op de pagina de backlinks zijn geplaatst. Dit zijn allemaal cruciale factoren die bepalen hoe hoog de kwaliteit van een link is.

Een goed linkprofiel is een gezonde mix van de verschillende mogelijkheden van elke factor. Zoekmachines concluderen dat de links op natuurlijke wijze zijn ontstaan ​​en niet zijn gebouwd door linkaankoop, linkuitwisseling of andere trucs. Ze interpreteren een natuurlijke linkbuilding positief, omdat meestal alleen "natuurlijke links" overeenkomen met een echte aanbeveling en dus waardevol zijn voor de gebruiker.

Veel marketeers proberen steeds opnieuw de perfecte samenstelling van een backlinkprofiel te bepalen. Ze proberen exacte informatie te geven over welk percentage van de backlinks afkomstig zijn en welke eigenschappen ze zouden moeten hebben. Hoe een goed linkprofiel er precies uitziet, is echter afhankelijk van vele factoren en vermoedelijk voor elke website afzonderlijk.

Strategieën voor linkbuilding

Er zijn verschillende strategieën voor het koppelen, sommige worden verwelkomd door zoekmachines, andere zijn minder populair en worden gestraft als ze worden ontdekt. Google regelt met name in zijn richtlijnen voor webmasters, wat is toegestaan ​​in de zoekmachineoptimalisatie voor linkbuilding en wat verboden is. Er zijn talloze voorbeelden van wat webmasters en marketeers doen om links te bouwen. Het volgende is een kort, algemeen overzicht:

Aanbevelingen

De beste en veiligste manier om nieuwe backlinks te krijgen, is om een ​​'echte' website-aanbeveling te krijgen. En dat kan het beste worden gedaan met inhoud van hoge kwaliteit. Goede en nuttige inhoud wordt natuurlijk gekoppeld door andere gebruikers en beloond door de zoekmachine.

Ondertussen is er een nieuwe discipline van online marketing ontstaan ​​rond (linken met) goede content: contentmarketing. Kwalitatief hoogwaardige en / of virale inhoud wordt specifiek voor de doelgroep geproduceerd en dienovereenkomstig op internet verspreid. Contentmarketing valt dus onder de categorie pullmarketing. Hoe precies goede inhoud eruitziet, hangt af van de publicatiekant en van de doelgroep, doelen en strategieën. Zoekmachines proberen webmasters steeds meer te krijgen om de best mogelijke inhoud van hoge kwaliteit te bieden.

ABC-linkruil

Bij het koppelen komen twee partijen overeen elkaar een backlink te plaatsen. Ze kunnen eenvoudig twee pagina's aan elkaar koppelen (wederzijds), maar bijvoorbeeld ook vier pagina's gebruiken en één link tegelijk plaatsen zonder dat een directe link tussen de pagina's herkenbaar is. Linkuitwisseling is een gevoelig onderwerp, omdat deze strategie slechts gedeeltelijk wordt aanvaard door zoekmachines. In de richtlijnen voor webmasters beschrijft Google bijvoorbeeld precies wat verboden is op het gebied van linkbuilding.

Backlinks kopen

Het kopen van backlinks is een strategie die de zoekmachines van Google bestraffen. Bij het kopen van links betalen klanten geld aan bureaus of individuele webmasters en ontvangen backlinks op hun pagina's, in speciaal gecreëerde paginanetwerken of op andere websites.

Aangezien gekochte links geen "eerlijke" aanbevelingen van een website zijn, zijn deze links niet nuttig voor de gebruiker bij het begrijpen van Google. Google verzet zich tegen het kopen van links en netwerken voor het kopen van links en bestraft sites die backlinks kopen, soms door volledige websites uit de index te verwijderen.

Eigen backlinks

Een van de eenvoudigste en snelste vormen van linkbuilding is het plaatsen van eigen backlinks in forums, mappen, sociale bladwijzers, catalogi of commentaren. Aangezien dit een methode is die iedereen gemakkelijk zelf kan doen, is de effectiviteit zeer beperkt. Het plaatsen van een link op de verkeerde plaats - bijvoorbeeld in slecht gerangschikte mappen - kan zelfs een negatieve invloed hebben op de eigen Google-ranking.

Bovendien heeft deze strategie een grote kans dat de geplaatste links worden getagd met een nofollow-tag. Iedereen kan zich immers aanmelden, meestal zonder de hulp van een webmaster. Veel bloggers proberen bijvoorbeeld spam in hun blogcommentaren te voorkomen via nofollow-links.

Kwaliteit boven kwantiteit

Hoewel het lange tijd belangrijk was om het hoogst mogelijke aantal backlinks te krijgen, is linkbuilding nu meer klasse-gewijs. Hoewel websites het beste worden bediend met links naar pagina's van hoge kwaliteit die zo relevant mogelijk zijn voor hun eigen website, moet het profiel van elke pagina een gezonde mix van verschillende soorten links bevatten. Natuurlijk zijn de meeste backlinks afkomstig van sites die gemiddeld of laag in waarde zijn. Aan de andere kant moeten inferieure of negatieve pagina's die zoekresultaten manipuleren met behulp van verschillende SEO-maatregelen, webmasters vermijden en hun links verwijderen. Anders kan Google ook je eigen website bestraffen.

Een goed linkprofiel bevat bijvoorbeeld links van (blog) artikelen en hun commentaren, van persberichten, forums of sociale netwerken. Ook mappen, bladwijzers en webcatalogi kunnen in een bepaalde hoeveelheid in de portefeuille voorkomen. De bron is net zo cruciaal voor de waarde van een link als de techniek: zoekmachines beoordelen een backlink die afkomstig is van een afbeelding, in tegenstelling tot links die in een tekst verschijnen. Het telt ook of de foto is voorzien van titel- en meta-informatie.

Bovendien beïnvloedt de eigenschap nofollow de effectiviteit van een backlink. Deze HTML-tag vertelt Google om de zo gemarkeerde link niet te overwegen voor de rangorde. Niettemin zijn nofollow-links niet waardeloos voor de gelinkte pagina's: ze leiden de gebruiker naar de website en zorgen zo voor verkeer en conversies. Daarom is een bepaalde hoeveelheid nofollow-links in het linkprofiel van een website natuurlijk en nuttig. Naast de kwaliteit - het zogenaamde vertrouwen - van de verbindende partij, is het ook bepalend op welk punt van een website de link is ingesteld. Links in de kop- of voettekst hebben een andere waarde dan links in de hoofdinhoud van de pagina. Links in afbeeldingen worden anders beoordeeld dan tekstlinks. Het is ook belangrijk hoeveel links er rond je eigen site worden geplaatst - bijvoorbeeld of een pagina alleen een lijst met backlinks bevat. Zoekmachines controleren ook welke onderwerpen de inhoud in de directe omgeving van de link behandelen, en of deze, evenals de hele pagina, thematisch gerelateerd zijn aan de gekoppelde pagina.

Het meervoudig linken van een pagina speelt meestal geen rol voor de zoekmachine. Als twee of meer (verschillende) linkteksten naar dezelfde URL verwijzen, wordt meestal alleen de eerste backlink in overweging genomen.

Ankertekst

Een andere belangrijke factor - afgezien van de bron, het type, de kenmerken en de locatie van de backlink aan de linkerkant - beïnvloedt ook de kwaliteit van de linktekst. Voor zoekmachines om de referentie correct te interpreteren, is de juiste woordkeuze cruciaal. Terwijl het in het verleden precies werd gebruikt om het woord te linken dat als sleutelwoord voor een pagina zou moeten dienen, beoordelen zoekmachines nu vaker linkteksten dan positieven die de gebruiker nauwkeurig beschrijven wat hij kan verwachten wanneer hij klikt. Dit kunnen 'zachte' koppelingen zijn die bestaan uit een hele gekoppelde zin of subset.

Linkbuilding uitbesteden

Linkbuilding is vandaag de dag nog steeds een belangrijke discipline om de rangorde van een website te verbeteren. Dit omdat backlinks nog steeds een belangrjike rankingsindicator zijn, zelfs als Google probeert onafhankelijker te worden van deze methode. Als online marketing specialist weet Kric wat de meest effectieve manier is om jouw website op een duurzame manier hoger in Google te krijgen.

Privacy policy | © 2019 Kric.nl